شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

2 1024x535 1
شناسه پست: 852
بازدید: 300

یادم هست برای اولین بار که می‌خواستم هاست بخرم، چون تجربه‌ای در این زمینه نداشتم، شروع به جستجو در گوگل کردم؛ چندتا مقاله خواندم و با شرکت‌هایی که در این زمینه سرویس‌دهی می‌کردند آشنا شدم.

بالاخره اولین هاست خودم را خریدم؛ اما بعد از مدتی که سایت من ایجاد شد با مشکلاتی روبرو شدم و دنبال چاره افتادم. من مجبور شدم هم سرویس هاست و هم شرکت ارائه دهنده میزبانی را عوض کنم. به همین خاطر تصمیم گرفتم مقاله‌ای در این مورد بنویسم و علاوه‌بر به اشتراک گذاری تجربیات شخصی، تجربه‌های شما را نیز بخوانم.

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که چطور یک هاست مناسب انتخاب کنیم و هنگام خرید هاست چه مسائلی را در نظر داشته باشیم تا مانند تجربه تلخ من به مشکل نخوریم.

بیایید همین ابتدا تعریفی از هاست داشته باشیم تا برای همه مرور شود.

هاست چیست؟

هاست به فضایی گفته می‌شود که روی سرور قرار دارد و تمام اطلاعات سایت شما در آن قرار می‌گیرد. با قراردادن اطلاعات و فایل‌های سایت روی هاست، کاربران می‌توانند در هر زمان و مکانی به اطلاعات سایت شما دسترسی داشته باشند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، پیشنهاد می‌کنم مقاله «آموزش خرید هاست به صورت گام به گام» را مطالعه کنید.

چطور بهترین هاست را پیدا کنم؟

بهترین هاست برای هرکس معنی متفاوتی دارد. مثلا بهترین هاست برای من، ممکن است اصلا به درد شما نخورد. پس چطور می‌شود انتخاب خوبی داشته باشیم؟

در واقع شما باید یک سری فاکتور مهم را بدانید و هنگام خرید هاست، بر همین اساس گزینه‌های مختلف را سبک سنگین کنید. اینطوری انتخاب مناسب خودتان را خواهید داشت.

فاکتورهای مهم در خرید بهترین هاست را بشناسید

در ادامه ۵ فاکتور مهم را معرفی و بررسی می‌کنیم.

فاکتور اول: سیستم عامل

word image 3 بهترین هاست برای سایت من چیست؟

موقع خرید هاست، حتما به هاست لینوکس و هاست ویندوز برخورد خواهید کرد. اما اصلا چرا سیستم عامل هاست مهم است؟

 چون برای سایت‌هایی که با زبان PHP نوشته شده‌اند، همچنین سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوای وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و … مدیریت می‌شوند، هاست لینوکس مناسب‌تر است. 

از طرف دیگر، هاست ویندوز برای سایت‌هایی که با ASP.NET طراحی شده‌اند مناسب است.

فاکتور دوم: کنترل پنل هاست

مورد دومی که هنگام خرید بهترین هاست با آن برخورد می‌کنید، کنترل پنل هاست است. کنترل پنل، نرم افزاری است که روی هاست نصب می‌شود و مدیریت آن را برای شما خیلی خیلی راحت می‌کند.

در حال حاضر کنترل پنل‌های زیادی در دنیا وجود دارد، اما ۳ تا از آن‌ها بیشتر رایج است: سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک.

سی پنل و دایرکت ادمین، مخصوص هاست‌های لینوکسی هستند، اما پلسک را هم روی هاست لینوکس و هم روی هاست ویندوز می‌توانید نصب کنید.

اینجا لازم است یک نکته خیلی مهم را گوشزد کنیم:سی پنل ایران را تحریم کرده است و برای IPهای ایران خدمات خود را قطع می‌کند؛ پس نمی‌توانید به صورت قانونی از آن استفاده کنید. شرکت‌های هاستینگ معمولا نسخه کرک شده و غیرقانونی cPanel را ارائه می‌کنند. پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از خطرات احتمالی و کاهش امنیت سایت‌تان، به جای سی پنل، از دیگر کنترل پنل‌ها استفاده کنید.

اگر این مساله برای‌تان مهم است، حتما سری به مقاله «بهترین کنترل پنل هاست» بزنید. در این مقاله این سه کنترل پنل هاست را مقایسه کرده‌ایم و مزایا و معایب هرکدام را گفته‌ایم.حتما بخوانید:  DNS چیست؟ آشنایی با نیم سرور یا Domain Name System

فاکتور سوم: فضا و پهنای باند

مقدار پهنای باند انتخابی، به میزان ترافیک روزانه سایت شما بستگی دارد. اگر هر روز تعداد زیادی کاربر از سایت شما بازدید می‌کنند، سعی کنید پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشید تا هنگام بازدید کاربران، سایت شما با مشکل مواجه نشود.

بدیهی است که اگر اول راه هستید و سایت‌تان هنوز بازدید کننده زیادی ندارد، می‌توانید از پلن‌های پایه که هزینه کمتری دارند استفاده کنید.

فاکتور چهارم: پشتیبانی شرکت میزبان

word image 4 بهترین هاست برای سایت من چیست؟

شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، باید یک تیم پشتیبان فنی، متعهد و پاسخگو داشته باشد. چرا این موضوع مهم است؟

برای اینکه در صورت بروز مشکلات احتمالی، خیلی سریع بتوانید جواب روشنی بگیرید و مشکل را حل کنید. پس قبل از خرید هاست، درباره سوابق آن شرکت تحقیق کنید و نظرات سایر کاربران آن‌ها را بخوانید. اینطوری مطمئن می‌شوید در شرایط خاص و بحرانی کسی هست که پاسخگوی شما باشد.

فاکتور پنجم: بکاپ گیری

اینکه شرکت سرویس دهنده شما به صورت دوره‌ای از تمام اطلاعات شما بکاپ تهیه کند، بسیار مهم است. اگر این اتفاق نیفتد اطلاعات شما هر لحظه در معرض خطر قرار خواهد گرفت و در صورت بروز هر مشکلی تمام اطلاعات شما از بین خواهد رفت.

 خب، تا اینجا، درباره هر کدام از این ۵ فاکتور اگز تجربه‌ای دارید (خوب یا بد) با بقیه افرادی که این مقاله را می‌خوانند در میان بگذارید. مثلاً از کدام شرکت هاستینگ پشتیبانی بهتری دریافت کرده‌اید یا کار کردن با کدام کنترل پنل برای‌تان راحت‌تر بوده؟ 

انواع بهترین هاست و ویژگی‌های هر کدام

بله، هاست انواع مختلفی دارد؛ اما از کجا بدانیم کدام سرویس به درد ما می‌خورد؟

برای پیدا کردن جواب این سوال، در قدم اول باید برآوردی درباره تعداد کاربران آنلاین سایت‌تان، میزان بازدید روزانه و توسعه کسب‌وکارتان در آینده داشته باشید. چون می‌دانید که، شرایط یک وبلاگ شخصی با یک فروشگاه اینترنتی که ۱۰۰۰ محصول دارد، کاملاً متفاوت است.

در قدم دوم هم، باید با انواع هاست آشنایی داشته باشید.

بهترین هاست اشتراکی

word image 5 بهترین هاست برای سایت من چیست؟

در هاست اشتراکی، منابع سرور فیزیکی به صورت اشتراکی بین کاربران مختلف تقسیم می‌شود. یعنی اگر ترافیک خیلی زیادی به سایت همسایه وارد شود، ممکن است سایت شما هم تحت تاثیر قرار گرفته و کند شود. تعداد بازدید روزانه‌ای که هاست اشتراکی ایران سرور می‌تواند از آن پشتیبانی کند بین ۱۰ تا ۱۵ هزار بازدید روزانه است. با این هاست، اگر وبلاگ شخصی یا یک سایت معمولی دارید، هیچ مشکلی پیدا نخواهید کرد و هزینه مقرون به صرفه‌ای هم می‌پردازید.

هاست وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس، منابع زیادی مصرف می‌کند؛ به‌خصوص وقتی که افزونه‌های مختلف، از جمله ووکامرس را روی آن نصب کرده باشید!

پس لازم است هاستی را انتخاب کنید که متناسب با با وردپرس باشد و منابع بیشتری را در اختیار آن بگذارد. در این مواقع، هاست وردپرس یک انتخاب خوب است. چرا؟ چون:

  • هاست وردپرس، برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است
  • با افزونه‌های وردپرس کاملاً سازگار است
  • با یک کلیک می‌توانید وردپرس را روی هاست خود نصب کنید
  • در هاست وردپرس از سرورهای قدرتمندتری استفاده شده است
  • تعداد کاربران مشترک سرور، در هاست وردپرسی کمتر است
  • یک لایه امنیتی مخصوص حملات وردپرس تعبیه شده که ایمنی را بالا می‌برد و از آسیب‌پذیری و نفوذ جلوگیری می‌کند

حتما بخوانید:  ای نماد چیست؟ آموزش نحوه دریافت E-namad

توجه کنید که بازدید کاربران، بررسی محصولات متنوع، خرید و انجام تراکنش پرداخت فرایندهایی هستند که نیاز به پردازش اطلاعات دارند و اینجاست که سرعت و قدرت سرویس میزبانی شما به چالش کشیده می‌شود. در هاست وردپرس رئال سرور، از وب سرور اورجینال LiteSpeed، هارد NVME و سخت‌افزارهای قدرتمند استفاده شده و مشکل سرعت را نخواهید داشت.

NVME host بهترین هاست برای سایت من چیست؟

یک نکته کوچک: هاست وردپرس با استفاده از سیستم عامل لینوکس مدیریت می‌شود.

هاست لینوکس و ویندوز

هاست لینوکس، به هاستی گفته می‌شود که سیستم عامل سرور آن، لینوکس باشد و هاست ویندوز هم به هاستی گفته می‌شود که سیستم عامل سرور آن ویندوز باشد.

هر دوی این هاست‌ها، در مقایسه با هاست وردپرس، کمی ضعیف‌تر هستند و به درد سایت‌هایی می‌خوردند که تازه راه‌اندازی شده‌اند و بازدید بالایی ندارند.

ما در مقاله دیگری، مفصل راجع به هاست ویندوز و لینوکس صحبت کردیم؛ پیشنهاد می‌کنم برای اینکه بتوانید با توجه به سیستم مدیریت محتوای سایت‌تان یا زبان برنامه‌نویسی آن، از بین هاست لینوکس و ویندوز یکی را انتخاب کنید، مقاله آشنایی با هاست ویندوز و لینوکس را بخوانید.

هاست ایران و هاست خارج

واقعیت این است که هر دو دسته داخلی و خارجی مزایایی نسبت به یکدیگر دارند. اما اگر جمعا این موضوع را بررسی کنیم، هاست‌های خارجی (خصوصا اروپایی) از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

از جمله مزایای هاست‌های خارجی آپ‌تایم بالاتر (قطعی کمتر) آن‌ها به‌دلیل برخورداری از زیرساخت بهتر و پیشرفته‌تر نسبت به هاست‌های داخلی است. همچنین سرعت دسترسی ربات‌های گوگل هم به سایت‌هایی که در سرورهای خارجی میزبانی می‌شوند، بیشتر از هاست‌های داخلی است.

در مقابل هاست‌های داخلی پینگ تایم پایین‌تری دارند. محدوده پینگ تایم برای هاست‌های پرسرعت باید کمتر از ۱۵۰ میلی ثانیه باشد. برای مثال در هاست‌های اروپایی ایران سرور که از دیتاسنترهای Hetzner آلمان و یا OVH و Online Net فرانسه ارائه می‌شود، این عدد در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی ثانیه است. اما پینگ تایم هاست‌های ایرانی در حدود ۳۰ میلی‌ثانیه است.

همچنین در صورتی که یک سرویس CDN مثل کلودفلر برای سایت خود فعال کنید، این عدد به حدود ۸۰ میلی ثانیه می‌رسد.

servers34 بهترین هاست برای سایت من چیست؟

این تفاوت ۵۰ میلی ثانیه با هاست‌های ایرانی برای کاربران قابل تشخیص نیست، اما در صورتی که قطعی‌های سایت شما زیاد باشد (که در هاست‌های ایرانی این مشکل به دلایل مختلف بیشتر وجود دارد) کاربران سایت شما ناراضی خواهند بود. همچنین قطعی سایت باعث افت رتبه‌های سایت شما در گوگل می‌شود.

پیشنهاد می‌کنم مقاله «برای سئو هاست ایران بهتر است یا خارج» را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در خصوص تاثیر هاست‌های داخلی و خارجی روی سئو کسب کنید.

 نکته مهم:  قدرت و سرعت سرویس میزبانی، تنها عامل تاثیرگذار بر سرعت وبسایت شما نیست، بلکه بهینه بودن محتوا اعم از تصاویر، ویدئوها و همچنین کدهای سایت نیز اهمیت زیادی دارد.

با این توضیحات نتیجه می‌گیریم که برای سایت‌های شخصی، وبلاگی، خبری و شرکتی، هاست‌های اشتراکی بهترین انتخاب میزبانی سایت هستند.

اما در مورد سایت‌های فروشگاهی باید به مواردی مثل تعداد بازدیدها، تعداد محصولات ارائه شده در سایت و تعداد تراکنش‌هایی که در طول روز انجام می‌شود، توجه کنیم.حتما بخوانید:  افزونه کلود فلر وردپرس

معمولا برای سایت‌های فروشگاهی بهتر است یک هاست اشتراکی با منابع بالا استفاده کنیم؛ چون در غیر این صورت ممکن است خیلی از مشتریان را به دلیل کندی صفحات از دست دهید. به سرعت سایت توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر تعداد کاربران شما به حدی رسید که در بارگذاری (Load) صفحات مشکل داشتید، وقت آن رسیده که سرویس میزبانی سایت خود را به سرور مجازی ارتقا دهید.

سرور مجازی (VPS)

word image 6 بهترین هاست برای سایت من چیست؟

وقتی که یک سرور اختصاصی قدرتمند با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی به چند قسمت تقسیم می‌شود و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، به هر یک از این قسمت‌ها سرور مجازی یا VPS می‌گوییم. در سرور مجازی، هر کاربر منابع مخصوص خودش را دارد و فعالیت‌های دیگر مشترکان، تاثیری روی سایت او نمی‌گذارد. (پیشنهاد می‌کنم مقاله جذاب ایران‌سرور را درباره اینکه سرور مجازی چیست حتما بخوانید)

خب؛ این سرورها معمولا بر اساس میزان منابع شامل CPU، رم، فضای هارد و ترافیک طبقه‌بندی می‌شوند و ما می‌توانیم با توجه به نیاز سایت خود از این نوع سرویس میزبانی استفاده کنیم. در مورد تعداد بازدیدهایی که سرورهای مجازی می‌توانند پشتیبانی کنند، باید گفت این رقم به حدود ۱۰۰ هزار تا می‌رسد. مثلا یک فروشگاه ووکامرسی نسبتا سنگین با پلاگین‌های زیاد که روزانه حدود ۲۵ هزار بازدیدکننده دارد، بهتر است از سرور مجازی با حداقل ۸ گیگابایت رم استفاده کند.

سرور اختصاصی

word image 7 بهترین هاست برای سایت من چیست؟

قدرتمندترین حالت میزبانی از یک وب سایت در سرور اختصاصی اتفاق می‌افتد. با تهیه یک سرور اختصاصی منابع کامل یک سرور در اختیار سایت ما خواهد بود. سرورهای اختصاصی نیز معمولا با یک سیستم عامل سفارش داده می‌شوند. اما قابلیت مهم دیگر این است که با امکان مجازی‌سازی این سرورها می‌توانیم چندین سرور مجازی با سیستم عامل‌ها و کنترل پنل‌های مختلف داشته باشیم.

در تهیه سرورهای اختصاصی مواردی مثل مشخصات فنی (مانند CPU) و رم، دیتاسنتر میزبان، ترافیک ماهیانه، پورت اتصال، قابلیت ارتقا و … اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که کسب‌وکار بزرگی با بیش از صدها هزار بازدید روزانه هستید، بهترین کار تهیه یک سرور اختصاصی است.

چطور هاست بخریم؟

در حال حاضر سایت‌های زیادی هستند که سرویس‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید هاست بخرید، فاکتورهایی که گفتیم را مدنظر قرار دهید. علاوه بر تمام موارد گفته شده، سرعت آپ‌تایم بالا و همچنین کیفیت دیتاسنترها تاثیر زیادی روی هر سرویس خواهد داشت.

برای خرید هاست شما باید به سایت یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ مراجعه کنید.

رئال سرور یکی از شرکت‌های باسابقه در ایران است که انواع هاست، سرور مجازی، سرور اختصاصی، دامنه و … را می‌توانید از آن تهیه کنید. تیم قوی پشتیبانی ایران‌سرور آماده راهنمایی شماست و هر زمان نیاز به رفع مشکلی بود، می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.

در آخر …

برای جمع بندی مطالبی که ارائه شد حتما نکات مهم زیر را در خرید هاست در نظر بگیرید.

  • بررسی نوع سایت وبلاگی/خبری، شرکتی، فروشگاهی و …
  • اعتبار شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی
  • تعداد بازدید روزانه از سایت
  • بهینه بودن سایت و محتوای آن
  • آپتایم هاست
  • مشخصات سرور اصلی هاست
  • دسترسی‌های مورد نیاز در سرویس میزبانی

شما هم حتما تجربیاتی در این زمینه دارید. خیلی خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را در قسمت کامنت‌ها با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نویسنده