شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

1
شناسه پست: 916
بازدید: 329

گاهی اوقات در بازارهای مالی اتفاقاتی می‌افتد که افراد عادی را شگفت زده می‌کند. قیمت ‌بیت کوین bitcoin آنقدر به ناگاه و یک باره رشد کرد که در ذهن کمتر کسی می‌گنجید. به همین علت است که بازار این ارز دیجیتال را بازار حسرت‌ها می‌گویند.
اگر در این بازار سرمایه گذاری کرده باشید حسرت می‌خورید که چرا سرمایه بیشتری را به آن اختصاص ندادم. چه برسد به این که اصلا این سرمایه گذاری را انجام نداده باشید.

این روزها بازار داغ ارزهای دیجیتال به خصوص افزایش قیمت ‌بیت کوین (bitcoin) اکثر افراد را بر این داشته است تا اطلاعاتی در مورد این ارز دیجیتال به دست آورند. در این مقاله سعی می‌کنیم تمام آنچه را در مورد ‌بیت کوین باید بدانید بررسی کنیم. قبل از هر چیز بهتر است ارزهای دیجیتال را بشناسید و بدانید این ارزها بر روی چه پلتفرمی‌ کار می‌کنند.

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

برای این که بتوان در سطح بین المللی تراکنش‌هایی را انجام داد، از ارزهای مختلف استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های دیجیتال، ارز دیجیتال کم کم پا به عرصه وجود گذاشتند.

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از ارز دیجیتال داشته باشیم، آن را به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی شکل خاصی از ارز است که بر اساس علم رمزنگاری ایجاد شده است. این ارزها ماهیتی غیر متمرکز دارند و هیچ نهاد، سازمان یا گروهی بر آن‌ها کنترل ندارند.
از این رو نیازی به افتتاح حساب و واسطه گری مالی در دولت‌ها ندارید. به همین خاطر، بهترین روش است تا خودتان بانک‌دار خود باشید و از این تکنولوژی در سیستم مالی استفاده کنید.

هر کدام از رمزارزها یا ارزهای دیجیتال ممکن است به روشی خاص تولید شوند. ‌بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و با روش ماینینگ یا استخراج ‌بیت کوین به دست می‌آید. دستگاه‌های مختلفی برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند که به نام ماینر (Miner) یا استخراج کننده شناخته می‌شوند.

حال که با ارزهای دیجیتال آشنا شدید، بهتر است یکی از مهم ترین پلت فرمی را که این ارزها بر روی شبکه آن طراحی و تولید می‌شوند نیز بشناسید. اکثر ارزهای دیجیتال از جمله ‌بیت کوین به علت اینکه بتوانند از ویژگی‌های مهمی مانند شفافیت، تغییرناپذیری و غیرمتمرکز بودن بهره ببرند، از بلاک چین استفاده می‌کنند. بلاک چین نیز از دیگر مباحثی است که در بررسی ‌بیت کوین و به عنوان یک عامل مهم بررسی می‌شود.

بلاک چین چیست؟

افرادی که ‌بیت کوین را می‌شناسند حتما با بلاک چین نیز آشنایی دارند. بلاک چین فناوری زیرساختی برای ارزهای دیجیتال است که اساس ‌بیت کوین نیز بر این تکنولوژی بنیانگذاری شده است.

هر چند ارزهای دیجیتال و ‌بیت کوین نیازی به بانک دولتی یا واسطه‌های مالی تحت نظارت ندارند؛ اما یک واسطه مبتنی بر فناوری‌های جدید که هیچ دولت یا شخصی بر آن حکومت نمی‌کند برای تبادلات و خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نیاز است.

برخلاف سیستم‌های بانکی که موقعیت مشخصی دارند و به صورت متمرکز عمل می‌کنند، مرکز دیتا که بلاک چین بر روی آن قرار دارد، غیر متمرکز است و در کل جهان پخش شده است. دفتر کل برای تمام اعضای شبکه بلاک چین در دسترس است و حساب و کتابهای ارزهای دیجیتال موجود بر این پلتفرم برای تمام اجزا به صورت شفاف وجود دارد.

این دفتر کل توزیع شده، محل نگهداری بلاک چین‌ها است و در واقع زنجیره ای از رایانه‌ها است که تراکنش‌های موجود بین شما و طرف دیگر معامله را تایید کرده و به بلاک چین اضافه می‌کند. باید بدانیم که ‌بیت کوین بر روی پلتفرم بلاک چین کار می‌کند. در ادامه با بیت کوین بیشتر آشنا شده و به بررسی آن می‌پردازیم.

بیت کوین

‌بیت کوین چیست؟

حال که اطلاعات اولیه ای در زمینه ارزهای دیجیتال به دست آوردید، بهتر می‌توانید ‌بیت کوین را هم بشناسید. ‌بیت کوین در اصل یک ارز دیجیتال است که با رمزنگاری و فرآیند استخراج تولید می‌شود.

تاریخچه ‌بیت کوین بسیار جالب است و شاید در آن هنگام کسی تصور نمی‌کرد رشد نجومی قیمت بیت کوین اینقدر سریع اتفاق بیفتد. این ارز رمزنگاری شده ابتدا ارزش بسیار ناچیزی داشت و به مرور زمان رشد کرد. ‌بیت کوین به عنوان مهم ترین ارز دیجیتال شناخته می‌شود؛ اما این ارز دیجیتال چگونه پا به عرصه وجود گذاشت. در ادامه به تاریخچه این آن را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه ‌بیت کوین و  معرفی آن

این ارز پرقدرت، اواخر سال 2008 پا به عرصه وجود گذاشت. ابتدای کار این ارز به عنوان پاداش در بازی‌های رایانه‌ای خاصی به شرکت‌کنندگان داده می‌شد. البته آن روزها چندان ارزشی نداشت و بسیاری از این افراد به داشتن آن اهمیت نمی‌دادند.

در سال 2008 بحران مالی بزرگی که در دنیا به وجود آمد باعث شد تا افراد فعال در حوزه اقتصاد و تکنولوژی‌های روز دنیا، به فکر روش‌های درآمدزایی و تبادل درآمد باشند. در همین دوران، گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، برای افراد متخصص در حوزه رمزنگاری مقاله‌ای در سایت metzdowd.com منتشر کردند و در خصوص پول الکترونیکی، صحبت کرد.

ساتوشی در این مقاله با عنوان وایت پیپر، ‌بیت کوین و نحوه کار آن را توضیح داده بود. در ابتدای سال 2009 شبکه ‌بیت کوین کار خود را آغاز کرد و به مرور با رفع نواقص این سیستم، توسعه داده شد.

در اواخر سال 2010 فرد یا گروهی که نام ساتوشی داشتند ناپدید شدند و هیچ هویتی از خود برجای نگذاشتند. تا کنون پس از این همه سال هنوز هم تولید کنندگان ‌بیت کوین ناشناس مانده‌اند و همه را در بهت اختراع بی نظیر و دلیل ناشناس ماندن آن‌ها نگه داشته‌اند.!!

ساتوشی ناکاموتو هویت خود را مخفی نگه داشت و برای این کار احتمالا دلایل محکمی هم داشته است. یکی از دلایل احتمالی، در خطر بودن جان ساتوشی ناکاموتو به دلیل ساخت بیت کوین است.
همانطور که در ادامه به بیان ویژگی‌های بیت کوین خواهیم پرداخت، این نوآوری اقتصادی توانایی کنار زدن بانک‌های بزرگ و موسسات مالی را دارد و به همین دلیل از همان ابتدا دشمنان زیادی می‌توانسته داشته باشد.
در صورت مشخص بودن هویت خالق بیت کوین، امکان دستگیری و روبرو شدن با خطرات مختلف می‌توانست گریبانگیر فرد یا گروه سازنده آن شود.

از سوی دیگر گفته شد که بیت کوین تحت کنترل هیچکس نیست. این ویژگی که از آن به عنوان غیرمتمرکز بودن یاد می‌شود و در ادامه به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد، در یکی از ایمیل‌های به جا مانده از ساتوشی ناکاموتو، آمده است که تنها زمانی تحقق می‌یابد که هویتش را مخفی نگه دارد.
در صورتی‌که هویت سازنده بیت کوین ناشناس نبود، در این صورت عقاید و نظرات ساتوشی ناکاموتو می‌توانست طی روند توسعه شبکه تاثیر بسیار زیادی بر روی آن داشته باشد و آن را از حالت غیرمتمرکز بودن خارج کند.

برخی معتقدند ساتوشی ناکاموتو برای حفظ امنیت و جان خود، برای ساخت ‌بیت کوین، هویت خود را مخفی نگه داشته است. به هر حال ارز دیجیتال و ‌بیت کوین می‌تواند موسسات بزرگ مالی را کنار بگذارد و آزادی عمل بیشتری برای افراد فعال در حوزه بین المللی ایجاد کند.

نحوه به‌دست آوردن بیت‌کوین

  • بیت‌کوین‌ها عموماً از راه فعالیت‌های استخراج که همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است، به‌دست می‌آیند. این روش مستلزم در اختیار داشتن رایانه‌ها و سخت‌افزارهای قدرتمندی است.
  • خرید بیت‌کوین از صرافی‌های رمزارز
  • همچنین برخی از وب سایت‌های بخت‌آزمایی، به کاربران خود بیت‌کوین می‌دهند.
  • می‌توان با پذیرفتن بیت‌کوین به عنوان وجه پرداختی در برابر کالا یا خدمات، بیت‌کوین به دست آورد.

تراکنش ‌بیت کوین چگونه انجام می‌گیرد؟

قبل از هر کاری باید تراکنش‌ها توسط نودهای شبکه ‌بیت کوین معتبر شناخته شوند.

نود شبکه

هر کاربر متصل به شبکه بیت‌کوین، یک گره (node) به‌شمار می‌رود. در شبکه بیت‌کوین هر گره با چند گره دیگر در ارتباط است. برای انتقال وجه، گره (نود) فرستنده بیت‌کوین یک درخواست انتقال وجه تولید می‌کند و با کلید شخصی خود آن را امضاء می‌کند.
سپس این درخواست را برای همه گره‌هایی که به آن‌ها متصل است می‌فرستد. این گره‌ها نیز درصورت دریافت این درخواست آن را برای همه گره‌های مرتبط خود می‌فرستند و به این روش، درخواست در همه شبکه پخش می‌شود.

این تراکنش‌ها پس از تایید در محلی به نام mempool منتظر می‌مانند. پس از این که ماینرها شروع به کار می‌کنند، تراکنش ‌بیت کوین از مم‌پول‌ها (mempool) انجام می‌گیرد و به حساب مورد نظر ارسال می‌شود.

ماینرها پس از این که تراکنش را انتخاب می‌کنند، آن‌ها را در بلاک‌هایشان قرار می‌دهند. طی فرآیند استخراج که توان پردازشی بالایی نیز نیاز دارد، معمای ریاضی بلاک حل می‌شود و تراکنش‌ها از فرآیندهای رمزنگاری به نام توابع هش عبور می‌کند.
در نهایت حل این مسائل ریاضیاتی باعث می‌شود تا تایید تراکنش در بلاک مورد نظر صورت گیرد. زنجیره‌ای از این بلاک‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و بلاک چین را تشکیل می‌دهند.

‌پشتوانه بیت کوین

همانطور که می‌دانید از خصوصیات ‌بیت کوین، غیرمتمرکز بودن و عدم کنترل آن توسط ارگان یا فرد خاصی است. پس ممکن است افراد نسبت به پشتوانه آن نگران شوند.

برای جواب این سوال باید گفت در اصل هیچ چیز پشتوانه ‌بیت کوین نیست. همانگونه که در یک بازار مالی معمول، شما اسکناس خود را به فروشنده می‌دهید و جنس دریافت می‌کنید. فروشنده نیز اطمینان دارد با اسکناس شما می‌تواند کالا خریداری کند. ‌بیت کوین نیز در اصل با پشتوانه اعتماد کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند، شروع به کار کرده است.

امروزه بیشتر افراد نه تنها از ‌بیت کوین در خرید و فروش‌های خود بهره می‌برند؛ بلکه از آن به عنوان یک بازار سرمایه گذاری نیز یاد می‌کنند. همانطور که طلا ارزش خود را در طی دوران مختلف حفظ می‌کند، ‌بیت کوین نیز به عنوان یک دارایی با ارزش، به مرور بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما تغییرات قیمت و ارزش گذاری ‌بیت کوین چگونه و بر چه اساس صورت می‌گیرد؟ تغییرات شدید قیمت این ارز در سال‌های گذشته حاصل چه تفکراتی بوده است؟

نحوه ارزش گذاری ‌بیت کوین 

قطعا ارزش ‌بیت کوین توسط گروه یا فرد خاصی تعیین نمی‌شود. در بازارهای مالی و سرمایه مانند طلا، میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده ارزش آن کالا یا سرمایه است. اولین عاملی که سبب می‌شود تا ‌بیت کوین ارزشمند باشد، بازار عرضه و تقاضای آن است. تقریبا در سال‌های گذشته، تقاضای این ارز دیجیتال چند صد برابر شده است و همین امر به افزایش ارزش آن دامن می‌زند.

از طرفی ‌بیت کوین را می‌توان دارای یک ارزش بنیادین نیز دانست. فرآیند ماینینگ و استخراج آن نیز نیازمند دستگاه‌های قدرتمند و هزینه‌های بالایی است که به خودی خود سبب بالا رفتن ارزش آن می‌شود.

خرج کردن و انتقال ‌بیت کوین نیازی به کسب اجازه از نهاد یا بانک و موسسات مالی ندارد. همین امر آن را نسبت به پول‌های فیزیکی و تراکنش‌های بانکی با اهمیت کرده است.

هر چند برخی افراد معتقدند عدم نظارت بر آن سبب شده است تا خلافکاران راحت‌تر بتوانند معاملات غیرقانونی خود را از طریق آن انجام دهند، اما این گفته‌ها نیز نتوانسته است از ارزش ‌بیت کوین بکاهد.

محدودیت‌های استخراج ‌بیت کوین

پول ارزش بالایی دارد؛ اما دولت‌ها و بانک‌های مرکزی می‌توانند با حصول شرایطی، آن را به صورت نامحدود چاپ کنند. همین عامل سبب می‌شود تا ارزش پول تغییر زیادی نداشته باشد.

جالب است بدانید که تعداد ‌بیت کوین محدود است و همین عامل آن را به مراتب با ارزش تر کرده است. تعداد سکه‌هایی که می‌تواند توسط ماینرها تولید شود، حداکثر 21 میلیون واحد است. این قانون در کدهای شبکه ‌بیت کوین نوشته شده است و جزو پروتکل‌های ‌بیت کوین است.

از طرفی استخراج ‌بیت کوین در دوره‌های زمانی کاهش می‌یابد و استخراج واحدهای جدید کم کم سخت تر شده و به مرور زمان تعداد استخراج‌ها کاهش می‌یابد.

ویژگی‌های منحصر به فرد ‌بیت کوین

ارزش ‌بیت کوین روز به روز بیشتر می‌شود و هر کسی سعی می‌کند تا از این طریق بتواند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کند و در این بازار سرمایه گذاری کند. گاهی اوقات افرادی که به دنبال آن هستند، نمی‌دانند چه دلایلی برای منحصر به فرد بودن این ارز دیجیتال هست و چه خصوصیاتی دارد.

1. حمل و جابجایی بیت کوین از طلا و پول فیزیکی ساده‌تر است؛

دلیلی که ‌بیت کوین را نسبت به ارز و پول فیزیکی با ارزش کرده است، حمل آسان و انتقال ساده آن است. نگهداری آن‌ها در کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری امکان پذیر است و به سادگی با یک تراکنش معمولی می‌توان آن را انتقال داد.

2. بیت کوین، قابلیت جعل ندارد؛

افراد زیادی با پول‌ها و طلای تقلبی، متضرر شده اند. تکنیک‌های رمزنگاری در شبکه بلاکچین آنقدر خاص و حرفه ای است که کسی نمی‌تواند در آن دست ببرد. به همین خاطر کسی نمی‌تواند تکنیک‌های استخراج آن را دستکاری کند یا تراکنش ساختگی در شبکه بلاک چین ایجاد کند.

اگر ‌بیت کوین یک فایل دیجیتالی ساده بود، ممکن بود با کپی کردن تراکنش‌ها و دست بردن در آن‌ها، امکان جعل کردن آن در سیستم وجود داشت؛ اما در حال حاضر با توجه به وجود کلیدهای خصوصی و عمومی در این سیستم، امکان جعل ‌بیت کوین وجود ندارد.

3. تراکنش‌های بیت کوین غیر قابل برگشت هستند؛

شاید این خصوصیت چندان برای افرادی که دقت کافی ندارند خوشایند نباشد؛ اما باید آن را بپذیرید. ممکن است برایتان اتفاق افتاده باشد که پس از انتقال پول به حساب دیگری متوجه شده اید که تراکنش اشتباه انجام داده اید و پول به حساب فرد دیگری صورت گرفته است. در این مواقع می‌توان با مراجعه به بانک و پیگیری تراکنش اشتباه، در نهایت پول خود را برگشت دهید.

در مورد ‌بیت کوین این امکان وجود ندارد! ‌بیت کوینی که به اشتباه ارسال می‌کنید قابل برگشت نیست. این خصوصیات در شبکه ‌بیت کوین باعث شده است تا بسیاری از ‌بیت کوین‌ها از دست بروند. وارد کردن آدرس اشتباهی و عدم دسترسی به ‌بیت کوین یکی از دلایلی است که تعداد از این ارز مهم را از دسترس خارج کرده است.

4. ناشناس بودن اکانت صاحبان بیت کوین؛

جالب است بدانید که هر کسی می‌تواند تراکنش‌های ‌بیت کوین را در شبکه ردیابی کند؛ زیرا تراکنش‌های ‌بیت کوین کاملا شفاف هستند و کاربران به آن‌ها دسترسی دارند. با این حال، هیچ اطلاعات هویتی از صاحبان اکانت‌ها در دسترس نیست و فقط آدرس کیف پول و تراکنش‌ها قابل مشاهده هستند.

البته برای جلوگیری از پیامدهای قضایی و فعالیت‌های مجرمانه، صرافی‌های ارز دیجیتال که خرید و فروش ‌بیت کوین و سایر رمزارزها را انجام می‌دهند، از کاربران خود می‌خواهند تا برای شروع کار احراز هویت انجام دهند. در این صورت مسئولیت فعالیت کاربران را از روی دوش خود برمی‌دارند.

قیمت ‌بیت کوین در گذر زمان

نمودار قیمت لحظه ای ‌بیت کوین نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال به یک باره افزایش شدیدی داشته است. از اواسط سال 2010 قیمت بیت کوین نزدیک به یک سنت بود. شاید باورش سخت باشد که قیمت ‌بیت کوین بعد از 10 سال بالای 14 هزار دلار برسد.

البته بازار ‌بیت کوین در چرخه‌های متعدد صعودی و نزولی قرار داشته است. در اولین نمودار صعودی این ارز در اواسط 2017 تا 17.5 هزار دلار افزایش قیمت داشت و بعد از مدتی قیمت بیت کوین تا 6 هزار دلار کاهش پیدا کرد. باز افزایش قیمتی بالای 12 هزار دلار داشت و بعد از آن نزول تا 10 هزار دلار را تجربه کرد.

در حال حاضر نیز قیمت لحظه‌ای بیت کوین در حال افزایش است و فعلا 14 هزار دلار را رد کرده است. با این وضعیت اگر چند سال دیگر شاهد قیمت ‌بیت کوین در حد میلیاردی بودید، اصلا تعجب نکنید!

بیت کوین

خرید و فروش ‌بیت کوین چگونه انجام می‌گیرد؟

کمتر کسی است که از پیشینه ‌بیت کوین و رشد آن اطلاع داشته باشد و قصد استفاده از آن را به عنوان یک سرمایه رو به رشد نداشته باشد. از این رو ممکن است دوست داشته باشید بدانید که چگونه بیت کوین بخریم. همچنین از خرید و فروش بیت کوین یا تبدیل بیت کوین به ریال اطلاع داشته باشیم.

امروزه صرافی‌های ارز دیجیتال به راحتی این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا بتوانند خرید و فروش بیت کوین را به صورت امن و راحت انجام دهند. برای این کار باید ابتدا احراز هویت در این سامانه‌ها صورت گیرد و با توجه به شرایط کاری آن‌ها، خرید و فروش با قیمت لحظه‌ای بیت کوین انجام گیرد.

البته ماینر بیت کوین نیز این امکان را به کسانی که می‌خواهند بیت کوین داشته باشند می‎دهد تا بیت کوین رایگان به دست آورند. البته نمی توان گفت که این بیت کوین رایگان است؛ زیرا هزینه‎‌های جانبی مانند خرید ماینر بیت کوین و هزینه‌های استخراج، برق و … نیز برای آن وجود دارد.

گاهی اوقات نیز سایت‌هایی را می بینید که قول استخراج بیت کوین رایگان را به کاربران می‌دهند؛ اما بهتر است بدانید که بالای 90 درصد این سایت‌ها، وعده توخالی می‌دهند و پرداختی ندارند.

دانستیم که…

‌بیت کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال سال‌هاست که به تاخت و تاز خود ادامه می‌دهد و روز به روز ارزش آن بالاتر می‌رود. اگر قیمت لحظه‌ای بیت کوین را بررسی کنید، متوجه تغییرات آن می شوید. این ارز دیجیتال بدون نظارت هیچ ارگان یا فرد خاصی کار خود را انجام می‌دهد و در پلتفرم بلاک چین کار می‌کند.

رمزارزها از جمله ‌بیت کوین با حل معادلات پیچیده ریاضیاتی و رمزنگاری استخراج می‌شوند. ‌بیت کوین به تعداد محدودی وجود دارد و همین امر سبب شده است تا ارزش آن بالا رود. از طرفی یک ارز غیرمتمرکز است و تراکنش‌های آن بسیار راحت و ساده است.

داشتن اطلاعات در خصوص روش‌های سرمایه گذاری، توسعه کسب و کار و… می‌تواند به شما کمک کند. به وبلاگ کارلیب سر بزنید و مقالات توسعه و اصول مدیریت کسب و کار ار مطالعه کنید.

نویسنده