شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

mass marketing explain examples e1617067367954
شناسه پست: 1338
بازدید: 319

بازاریابی انبوه یه نوع استراتژی بازاریابی است که هدفش جذب قسمت بزرگی از مخاطبان هدایت شده از یه بازار کلی است. این استراتژی صرف نظر از جایگاه تفاوت‌های شخصیتی، بالاترین تعداد مشتریان رو هدف قرار میده. استراتژی بازاریابی انبوه بر حجم بالایی از فروش‌ها در قیمت‌های پایین تمرکز می‌کنن؛ طوری که بیشترین میزان در معرض دید قرار گرفتن رو برای محصول مورد نظر بوجود بیارن.

پس با این تفاسیر ما در این مقاله سعی داریم بازاریابی انبوه رو به همراه یه سری مثال‌ها توضیح بدیم و همینطور راجع به سیستم اطلاعاتی بازاریابی و معایب و مزایای اونها، خطراتی که میتونه داشته باشه و در آخر هم تفاوت‌های اون صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید:

بازاریابی انبوه چیست؟

بازاریابی انبوه یک استراتژی پوشش بازار هست که در اون یک شرکت تصمیم می‌گیره تفاوت‌های بخش‌های مختلف بازار رو نادیده بگیره و با یک پیشنهاد یا یک استراتژی، نظر کل بازار رو به خود جلب کنه.

به طور کلی بازاریابی انبوه یه استراتژی بازاریابی تمایز نیافته است که در اون، سازمان‌ یا شرکت تصمیم میگیره بازاریابی نیچ یا Niche marketing و بخش‌های بازار رو نادیده بگیره و تلاش میکنه تا با یه استراتژی یا یه تلاش، توجه کل بازار رو جذب کنه! در واقع پیش زمینه این نوع بازاریابی اینه که افراد مختلف و متنوعی وجود دارن که ممکنه از اون محصول برای نیازهای روزانه خودشون استفاده کنن.

ویژگی های بازاریابی انبوه

این نوع استراتژی مثل هرنوع استراتژی دیگه‌ای یه سری ویژگی اصلی داره که برخی از اون ویژگی‌های اصلی عبارتند از:

  1. تمرکز رو بخش گسترده‌ای از افراد
  2. پراکندگی محصول
  3. بازده بشتر در صورت استفاده جمع بیشتر از فلان محصول تبلیغ شده
  4. استفاده از از رسانه‌های جمعی برای پخش پیام عمومی
  5. استفاده اکثر شرکت‌ها از این استراتژی برای ایجاد تصویر برند و یا معرفی محصولات جدید در بازار

نمونه‌هایی از بازاریابی انبوه

این نوع بازاریابی بیشتر برای مشاغلی که همه افراد میتونن استفاده کنن، کاربرد داره، مثلاً نمیاد به فروش کفش‌های زنونه مخصوص وگان‌ها بپردازه، اما مواردی که در زیر براتون آوردیم رو تبلیغ میکنن:

  • اپراتورهای مخابراتی به دلیل این که خدمات ارتباطی توسط تعداد زیادی از افراد استفاده می‌شه، از کمپین‌های بازاریابی انبوه استفاده می‌کنن.
  • چندین محصول FMCG مانند صابون‌ها و شوینده‌ها از تکنیک بازاریابی انبوه بهره میبرن. دئودرانت‌های بدنی به همراه محصولات بهداشتی شخصی به‌خاطر این که توسط بخش بزرگی از بازار مورد استفاده قرار می‌گیرن، از بازاریابی انبوه استفاده می‌کنن.
  • بازاریابی محصولات به افراد زیادی در بخش‌هایی مانند زمان مصرف خوب، FMCG همراه با برخی از خدمات، بسیار رایجه.

با این حال، محصولاتی که نیاز به تامین نیاز مشتری‌هاشون دارن باید استراتژی‌های بازاریابی متفاوتی رو پیاده سازی کنن.

  1. بازاریابی انبوه عموماً گروه عظیمی از افراد رو هدف قرار میده.
  2. بازاریابی جمعی معمولاً از رسانه‌های جمعی مثل تلویزیون، رادیو، شبکه های اجتماعی و غیره استفاده می‌کنه اما هدف و استراتژی همه اونها مشابهه(برخلاف بازاریابی متمایز که از رسانه‌های جمعی با یه پیام هدفمند استفاده میشه).
  3. برای یه سری از منفعت‌ها و درگیر کردن جمع زیادی از بازار بدون وجود مخاطب هدف، استفاده میشه.

بیشتر برای ایجاد نام تجاری و تلاش برای یادآوری نام تجاری یا معرفی یک پیشنهاد جدید در بازار استفاده میشه. پس به این نکته توجه داشته باشین که بازاریابی انبوه صرفه جویی در هزینه نیست. هدف از این نوع بازاریابی بهینه سازی فروش و دستیابی به مشتری یا آگاهی مشتری از مارک تجاری هست. شرکت جدیدی که تازه تاسیس کرده به طور کلی از بازاریابی انبوه استفاده خواهد کرد تا آگاهی در بازار رو افزایش بده و پس از تاسیس شرکت، شروع به استفاده از بازاریابی متفاوت می‌کنه.

تاریخچه بازاریابی انبوه

همیشه در همه زمان‌ها کسب و کارها معمولاً به بازارهایی با تعداد مشخصی از افراد و یا یه جغرافیای مشخصی خدمت کردن و بازار هدف هر کسب و کاری به میزان علاقه و توجه صاحب اون کسب و کار به نفوذ و تبلیغ محصولش تو کل دنیا بوده.

در اواخر سال‌های ۱۸۰۰ و اوایل ۱۹۰۰ میلادی، پیشرفت‌هایی در صنعت حمل و نقل مخصوصاً خطوط ریلی به وجود اومد که راه رو برای پخش و توزیع عمده و کلی محصولات باز کرد و نهایتاً باعث شد که صاحبان کسب و کار بتونن محصولات خودشون رو تو مقیاس وسیع‌تری تبلیغ و پخش کنن.

از سال ۱۹۲۰ هم که برای اولین بار رادیو به بازار عرضه شد، اولین تبلیغات انبوه شروع شد و به این صورت رسماً بازاریابی انبوه پایه گذاری شد.

معایب بازاریابی انبوه

  1. رشد رقابت؛ در بازار آنقدر سر و صدا وجود داره که در رقابت چاره‌ای جز تمایز برای جذب مشتری باقی نمیمونه.
  2. بخشهای هدف دار سود بیشتری می‌برن؛ در طول سال‌های زیادی مشخص شده که بخش‌های هدفمند به شدت با برند ارتباط برقرار می‌کنن و به برند وفادار می‌مانن. در مقابل، اگه شما از بازاریابی انبوه استفاده می‌کنین و رقیبی از بازاریابی هدفمند پیدا ‌کنین، ممکنه رقیب جایگاه ویژه‌ای در بازار پیدا کنه. شما با رویکرد بازاریابی انبوه یه جورایی همه کاره و هیچ کاره به حساب میاین.
  3. بازگشت سرمایه بهتر با تحقیقات بازار؛ تحقیقات بازار طی سال‌های گذشته بسیار ساده شده. یک فرم در وب سایت شما، یا یک ایمیل برای مشتریان فعلی خود با CRM که دارین و نیمی از تحقیقات بازار شما با سرمایه گذاری کم انجام میشه. بنابراین، شما می‌دونین که مشتریان شما در آینده چی می‌خوان و در حال حاضر در مارک شما به دنبال چه چیزی هستن. ROI در حال حاضر با تحقیقات خوب در بازار فوق العاده است.
  4. کاهش هزینه؛ همینطور که قبلاً گفته شد، بازاریابی انبوه یک رویکرد پراکنده هست که مشتری هدفی نداره. طبیعتاً این استراتژی شامل هزینه بالایی از نظر خرید رسانه و اجرای برنامه بازاریابی هست، اما تبدیل‌ها در این نوع استراتژی زیاده، بنابراین در پایان ROI بالاتری به همراه داره و هزینه تبلیغات و بازاریابی رو کاهش میده.

معمولاً، امروزه مشاغل زمانی از بازاریابی انبوه استفاده می‌کنن که خدمات یکسانی رو ارائه بدن (چیزی که توسط هر کسی قابل استفاده هست). در این صورت، با در نظر گرفتن سود بلند مدت و همچنین کوتاه مدت، یک شرکت میتونه تصمیم بگیره که به بازاریابی انبوه بپردازه تا سهم بازار رو بدست بیاره.

مزایای بازاریابی انبوه

مزیت اصلی تبلیغات و فروش با استراتژی مس مارکتینگ کارآمدی از لحاظ هزینه و هدف فعالیت‌ها در مقیاسی بزرگ‌تره. همه پیام‌های تبلیغاتی که از طریق رسانه‌های انبوه مانند رسانه‌های صدا و سیما و رسانه‌های چاپی منتشر میشن، پتانسیل دست یابی به میلیون‌ها بازدید کننده با یک بار نمایش رو دارن.

علاوه بر این، صرفه جویی مقیاس می‌تونه توزیع انبوه محصولات رو در مقایسه با حالت آماده سازی و تحویل محصولات به پایگاه‌های بخش‌های خاصی از بازار، با قیمت کمتری انجام بده.

روش‌های انجام بازاریابی انبوه

برای این که یه کمپین موفقیت ‌آمیز در بازاریابی گسترده داشته باشین، تبلیغات باید روی مجموعه نیازهای محصول که برای اکثر مصرف کنندگان در یه بازار هدف مشترکه، تمرکز کنه! برای این نوع تبلیغات بهتره از روش‌های زیر استفاده کنین:

  • تلویزیون / رادیو
  • رسانه های اجتماعی
  • روزنامه‌ها
  • بازاریابی ایمیلی
  • مجلات
مس مارکتینگ

Mass Marketing در تبلیغات محصولاتی که به عنوان لوازم ضروری در نظر گرفته شده و تضمین میشه که مردم از هر راهی خودشون رو به اون محصول میرسونن و میخرن، بسیار موثر واقع می‌شن. محصولات بازاریابی انبوه یه سری المان‌های مشترک دارن که شامل موارد زیر هستن:

  • قیمت گذاری: فاکتور قیمت گذاری گزینه‌های قابل دسترسی رو برای پایه مشتریان وسیعی به‌وجود میاره.
  • توسعه محصول: معمولاً بازاریابی انبوه در ارتباط با محصولاتی با اهداف عمومیه که طیف وسیعی از مشتریان رو جذب خودش میکنه.
  • ترویج: رسانه‌های اطلاع رسانی معمولاً در ارتباط با بازاریابی انبوه هستن، چون این رسانه‌ها می‌تونن به طیف گسترده‌ای از مشتریان دسترسی داشته باشن.
  • طراحی: طرح‌ها در استراتژی بازاریابی انبوه با هدف دسترسی پذیری بالا طراحی می‌شن.

دلیل کاهش کمپین‌های Mass Marketing

بهتره تو این قسمت یه نگاهی به دلایل کاهش کمپین‌هاd مس مارکتینگ یا همون بازاریابی انبوه بندازیم و ببینیم اصلاً چی به چیه!

  1. بخش‌های هدفمند سود بیشتری به دست میارن: با گذشت سال‌ها معلوم شده که مشتریان در بخش‌های هدفمند به شدت با برند تجاری ارتباط برقرار میکنن و وفاداری بیشتری از خودشون نشون میدن. در مقابل اگه از بازاریابی انبوه استفاده کنین و رقیب‌ شما از بازاریابی هدفمند استفاده کنه، ممکنه رقیب فقط یه بخشی از بازار رو برای خودش داشته باشه ولی در واقع پادشاه اون بخشه و شما با بازاریابی انبوه پادشاه هیچ جایی نمیشن!!
  2. چالش رایج بودن محصول: امروزه مشاغلی از بازاریابی گسترده استفاده میکنن که خدمات و یا محصولات مشابهی رو ارائه میدن و توسط هر مشتری قابل استفاده است. از طرف دیگه با در نظر گرفتن سودهای بلند مدت و همچنین سودهای کوتاه مدت، یه شرکت میتونه برای ورود به بازاریابی انبوه تصمیم بگیره و ببینه که دلش میخواد یه سهمی از بازار رو به دست بیاره یا نه!
  3. تحقیقات بازاریابی برای ROI بهتر: تحقیقات بازار طی سال‌های متمادی بسیار ساده شده. یه فرم تو سایت شما یا یه ایمیل از طرف شما برای مشتری هایی که دارین و بخشی از CRM با تحقیقات بازار و سرمایه‌گذاری کم میتونه انجام بشه، پس شما دیگه خیلی سریع متوجه میشین که مشتری در آینده به چی نیاز داره و در حال حاضر از برند شما چی میخواد!
  4. رشد رقابت: تو این دوره و زمونه رقابت انقدر سخت شده و سر و صدای زیادی به پا کرده که شرکت ها برای زنده موندن تو این اوضاع ترجیح میدن برای مشتریان خاص تبلیغ کنن که ویژگی‌های متمایزی دارن.
  5. کاهش هزینه: همونطوری که گفته شد بازاریابی انبوه یه رویکرد پراکنده است و فقط به چندتا هدف درست اصابت میکنه. طبیعتاً این کار هزینه بالایی از نظر تبلیغات رسانه‌ای برای اجرای بازاریابی داره. شاید هزینه‌های این نوع بازاریابی با بازاریابی هدفمند فرقی نداشته باشه ولی چیزی که مهمه نرخ تبدیل است که معمولاً تو بازاریابی هدفمند بیشتره.

این شما و این بازاریابی انبوه

همونطوری که میدونین استراتژی‌های مختلف بازاریابی توسط مشاغل مختلفی با اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیره، ولی هدفی که تو همه کسب و کار‌ها مشترکه سود و فروش بیشتر محصول است که بسته به خدمات و محصولات ارائه شده، هر سازمانی از استراتژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنه. یکی از این استراتژی‌ها هم بازاریابی انبوه بود که به طور مفصل براتون شرح دادیم!

در آخر بهتره بدونین که بازاریابی انبوه هم مثل هر استراتژی دیگه‌ای شامل مزایا و معایبی میشه که هم میتونه باعث رونق کسب و کار و هم عقب موندن شما از رقیب‌هایی که که دارین بشه.

اکثر کسب و کارها برای این که از معایب این نوع استراتژی در امان بمونن، ترجیح میدن بازار رو بخش بندی کنن، رسانه‌هایی مثل مجله، بیلبورد و سایت ها به بازاریاب این امکان رو میده تا مخاطب خودشون رو بر اساس منطقه جغرافیایی که دارن بشناسن و تبلیغاتشون رو کمی شخصی سازی‌تر و دسته بندی کنن. پس با این حساب دیگه میشه کمتر نگران نقاط ضعف این نوع بازاریابی بود.

امیدوارم که با این مقاله به همه اون چیزی که برای دونستن بازاریابی انبوه نیاز داشتین رسیده باشین و با خوندنش جواب سوالای خودتون رو پیدا کرده باشین.

شما برای رونق کسب و کار خودتون از چه استراتژی استفاده میکنن؟ اگه شما هم پیشنهادی برای رفع نقاط ضعف این نوع بازاریابی و یا تجارب مفیدی تو این زمینه دارین مثل همیشه از طریق کامنت‌ها با من در ارتباط باشین.

نویسنده