شما این محصولات را انتخاب کرده اید
سبد خرید
تایید و پرداخت
دسترسی به محصول
سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه

3 گام مهم تدوین استراتژی سئو چیست؟
شناسه پست: 1952
بازدید: 501

استراتژی سئو به ما کمک می‌کند تا یک پلن برنامه‌ریزی شده و %۱۰۰ هدفمند را به منظور کاهش حداکثری هزینه و تایم رسیدن به موفقیت در سئو سایت پیش روی خود داشته باشیم. قبل از آغاز سخن بد نیست مروری بر مفهوم سئو داشته باشیم.
سئو سایت چیست؟
همانطور که می‌دانید، SEO مخفف اصطلاح Search Engine Optimization است.
در زبان فارسی سئو به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو و به کنترل، آنالیز، تحلیل، بررسی و بهبود یا اعمال تغییرات مثبت در نتایج موتور جست‎‌و‌جو (گوگل) اشاره دارد.

استراتژی سئو سریع ترین راه برای رسیدن به بهترین نتیجه است!

هنگامی که عبارت یا واژه‌ای را در جستجوگر‌ها تایپ می‌کنیم نتایجی برای ما نمایش داده می‌شود.
چنانچه محتوا و ساختار سایت‌های مرتبط با این موضوع؛ برای گوگل قابل درک باشد، می‌توان با استفاده از استراتژی سئو بهینه تر عمل کرد.
باید در مسیر تدوین و طراحی یک پلن هوشمندانه توأم با ترفند‌های سئو حرکت کرد. به طوری که که با جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر کاربران گوگل، سایت شما جزو بالاترین لینک‌ها در SERP (صفحه نتایج جستجو در گوگل) باشد.

مرورگرهای جهانی به جز گوگل

فراموش نکنید که سئو تنها بر گوگل تمرکز نداشته و یاهو، بینگ و سایر موتور‌های جستجو را نیز شامل می‌شود.
بنابراین کارشناس سئو حرفه‌ای یا متخصص SEO فردی است که برای تمام موتور‌های جستجوگر مسلط باشد و فعالیت تخصصی سئو در همه آن‌ها را بلد باشد.
ضمناً توجه داشته باشید که به سبب رواج و تسخیر مارکت جهانی توسط گوگل در کل دنیا تمرکز تیم رئال ربات عمدتاً بر روی این موتور جستجو خواهد بود. در ادامه با هم نگاهی به مراحل تدوین استراتژی سئو خواهیم میاندازیم.

قدم اول: تعیین و توجه به اهداف تجاری

تکنیک‌های سئو کلاه سفید (white hat seo) روشی مناسب جهت کنترل بعضی از نتایج گوگل است.
لیکن سئو به تنهایی قادر نیست به عنوان هدف سازمان یا کسب و کار‌های آنلاین حوزه تجارت الکترونیک مطرح شود.
هیچ یک از کمپانی‌های موفق در زمینه تجاری‌سازی وب سایت خدماتی، شرکتی، فروشگاهی و… بلافاصله بعد از استارت کار بر روی دریافت رتبه و جایگاه کلمات کلیدی خود در لیست نخستین لینک‌های صفحه اول نتایج گوگل یا سرپ تمرکز نمی‌کنند.

طراحی استراتژی سئو سایت خود را به متخصصین رئال ربات بسپارید.

اما با این وجود seo و تاکتیک‌های تدوین استراتژی سئو به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم روی هدف‌های تجاری مؤسسات، شرکت و مشاغل مختلف تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت. به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید صاحب یک کسب و کار اینترنتی یا فروشگاه مجازی در زمینه فروش آنلاین لوازم التحریر و نوشت‌افزار هستید. هدف نهایی و تجاری درست و حساب شده برای این فروشگاه اینترنتی قطعاً افزایش میزان فروش آنلاین کالا و دستیابی مشتریان بیشتر از طریق تبدیل کاربران عادی به مشتریان بالقوه و حتی وفادار است.

یکی از اهداف مهم این مجموعه می‌تواند بهبود سودآوری سایت از طریق افزایش تعداد مشتری و فروش محصولات خارج از بازه زمانی و محدوده مکانی خاص و فروش فیزیکی باشد.
با این حال وبمستران و صاحبان این نوع فروشگاه‌های موفق با استفاده از تدوین استراتژی سئو طیف گسترده‌ای از بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل می کنند.
سئوکارهای ماهر با این تکنیک میزان فروش را به اوج خود می‌رسانند.
بدین منظور فعالیت‌های مارکتینگی که به پیدا نمودن مخاطبین و کاربران جدید کمک کنند، شدیداً راهگشا خواهند بود.

قدم دوم: تعیین اهداف بازاریابی

 

 استراتژی سئو

 

پس از اینکه کارکرد سئو را بررسی کردیم و اهداف تجاری کسب و کار اینترنتی را دریافتیم، بهتر است سراغ اهداف بازاریابی کسب و کار خود برویم.
اساسی‌ترین فعالیتی که به شناخت بیشتر برند (برند آگاهی) کسب و کار ما توسط مخاطب و مشتریان تبدیل می‌شود را دنبال خواهیم کرد. همانطور که می‌دانید بازاریابی دارای سه هدف اصلی زیر است:

  • ایجاد آگاهی از برند
  • افزایش رغبت مشتریان بالقوه به خرید
  • افزایش ورودی‌های قیف بازاریابی یا فروش

خالی از لطف نیست این 3 هدف که به طور مستقیم با سئو (نوعی از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی) مرتبط هستند را بررسی کنیم.

۱) برند آگاهی

ما همگی مشتاق هرچه بیشتر دیده شدن برند، کسب و کار و محصولات خود هستیم. هر چه تعداد مخاطبین برند ما بیشتر و خدمات ما شناخته شده‌تر باشد، بالطبع احتمال اینکه فروش کالای ما بیشتر شود بالاتر است.
فرضاً اگر برای بار نخست نام یک کالا را بشنویم، احتمال اینکه آنرا خریداری کنیم بسیار کم خواهد بود. اما اگر نام برندی بر سر زبان‌ها افتاده باشد و در نتایج مختلف جستجوی گوگل شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک نام آن به گوشمان خورده باشد؛ در این صورت بعد از وارد شدن به یک فروشگاه اینترنتی و یا فروشگاه فیزیکی نخستین کالایی که از بین انواع برند‌های گوناگون بر می‌گزینیم همان برند مشهور و پرآوازه است.

ایجاد آگاهی از برند کسب و کار و محصولات مشاغل خدماتی فروشگاهی شرکتی و غیره یک هدف بازاریابی اینترنتی و دیجیتال‌مارکتینگ فوق العاده محسوب می‌شود. دقیقا اینجاست که پای استراتژی سئو به کسب و کار‌ها باز شده و می‌تواند در رسیدن به این هدف از بازاریابی و افراد کمک کند. کارشناسان سئو با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سفید در ایجاد آگاهی از برند تلاش می‌کنند و تاثیرات سئو را در این مرحله از اهداف بازاریابی به وضوح مشاهده خواهند کرد.

۲) افزایش رغبت مشتری بالقوه به خرید کالا

همه ما به عنوان صاحب به کسب و کار آنلاین مایل هستیم تا خریداران خود را به مرور به مشتریان وفادار تبدیل کنیم.
تدوین استراتژی سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی است که با بالاتر بردن رتبه کلمات کلیدی تجارت خود در گوگل و سایر موتور‌های جستجوگر در آنالیز و کنترل نتایج جستجو در گوگل و در نهایت رسیدن به اهداف تجاری و بازاریابی کمک خواهد کرد. چنانچه به عنوان یک کارشناس متخصص سئو حرفه‌ای و فعال هستید، بایستی به این اهداف کاملاً اشراف داشته و از آن‌ها آگاه باشید. باید بدانید که تکنیک‌های سئو کلاه سفید سایت را به اهداف تجاری و اهداف بازاریابی کسب و کار‌های آنلاین کمک می‌کنند.

سؤالات مهم قبل از سئو سایت

قبل از اقدام به انجام سئوی سایت در حوزه اهداف بازاریابی و اهداف تجاری کسب و کار مد نظر از خود سوال کنید. طرح این سوالات موجب می شود تا فعالیت‌های شما تاثیرات درست، اصولی و مستقیمی بر مواردی که صاحبان و مدیران کسب و کار اینترنتی خواستارند، داشته باشد.

تغییرات حاصل از نتایج سئو برای کسب و کار چیست؟
دلیل اینکه سایت نیاز به سئو دارد دقیقا چیست؟
کدام یک از فعالیت‌های سئو نسبت به بقیه نتیجه در راستای اهداف تجاری سازمان خواهد بود؟

استراتژی سئو

 

هشدار!

قبل از شناخت صحیح اهداف تجاری و بازاریابی به هیچ عنوان سراغ تکنیک‌های سئو نروید.

اگر به عنوان یک کارشناس یا مشاور سئو این مسیر را غلط یا برعکس پیش بگیرید؛ به دلیل اینکه اهداف تجاری و بازاریابی برای خود تعیین کرده‌اید.
قرارداد‌ پروژه‌های مهم بعدی را از دست خواهید داد و اعتماد کارفرما را جلب نمی‌کنید.
در بهترین حالت به یک عضو کم تاثیر در مجموعه ارائه دهنده خدمات سئو تبدیل می‌شوید.

مقاله پیشنهادی رئال ربات : افزایش سئو سایت در 10 دقیقه!

۳) افزایش میزان ورودی‌های قیف فروش یا بازاریابی

آیا فروشندگان از شلوغی محل فروشگاه و کسب و کار خود ناراضی خواهند بود؟
این احتمال وجود دارد که اگر فروشنده محصولاتی عمومی یا تخصصی ارائه دهد، از این که مشتریان بالقوه بیشتری به سراغ آن‌ها بیایند بسیار شاد می‌شوند.
این افزایش ورودی چه کمکی به کسب و کار آن‌ها می‌کند؟ این گام دقیقاً تاثیر مستقیمی بر تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان نهایی و خریداران دارد.
مشتریان متعددی می‌توانند در خصوص انتخاب و خرید کالای مورد نظر خود مشاوره و راهنمایی می‌گیرند.
همچنین می‌توان اطلاعات تماس آن‌ها را جهت اطلاع‌رسانی‌های بعدی در خصوص شارژ محصولات شرکت یا فروشگاه خود جمع‌آوری کرد.
به زبان ساده‌تر شما با روش‌های گوناگون بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی از این سرمایه به درستی و در جهت افزایش میزان تعامل و تعداد مشتری و فروش بیشتر استفاده خواهید کرد.
نتیجتاً سئو از بهترین راهکار‌های افزایش دهنده ورودی‌های قیف بازاریابی یا قیف فروش کسب و کار هاست.

قدم سوم: استارت استراتژی سئو

اگر فعالیت‌های سئو را با اهداف ذکر شده در بالا به درستی ادغام کنید، کاربران شما میزان اهمیت کسب و کار و شغل‌تان را به درستی درک کرده و تدوین استراتژی سئو جواب خواهد داد.
یک استراتژی‌ایده آل از سه گام تشکیل شده است. عدم توجه به این مسیر و روند یا نبود استراتژی درست و دقیق می‌تواند منجر به شکست در سئو یا تاخیر در موفقیت سئو سایت شود.

1) شناخت دقیق کلمات کلیدی کم رقابت با نرخ تبدیل بالا:

مرحله اول از شروع تدوین استراتژی سئو که معمولاً توسط سئو کار‌ها نادیده گرفته می‌شود، کسب جایگاه برای عباراتی که میزان جستجو یا تقاضای بسیار کمتری نسبت به کلمات دیگر دارند، است. این گام یک استراتژی سئو ۱۰۰% کارآمد و مفید است.
کسب جایگاه در عباراتی که جستجوی کمتری به طور میانگین در ماه دارند، اگرچه افزایش بسیار چشمگیری در آمار بازدید سایت شما ایجاد نمی‌کند؛ اما همان تعداد کم نیز احتمال دارد به مشتری تبدیل شوند.
در این مرحله رقابت بسیار ساده است و نتایج حاصله زیربنای بسیار محکمی برای مراحل بعدی تدوین استراتژی ایجاد خواهد کرد.
برای درک موضوع به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی لوازم التحریر دارید.
اگر عبارتی طولانی همچون «دفتر سیمی با قابلیت چاپ روی جلد» به وسیله کاربران در گوگل جستجو شود و فروشگاه لوازم التحریر ما تنها وب‌سایتی باشد که به آن پرداخته ایم.
غالباً اکثر افراد جستجو‌کننده این عبارت نهایتاً از ما خرید خواهند کرد و به مشتری تبدیل می‌شوند. پس شناخت کلمات کلیدی کم رقابت و نرخ تبدیل بالای آن نخستین مرحله در گام سوم تدوین استراتژی سئو می‌باشد.

2) هدف‌گذاری عباراتی با میزان جستجوی بالا و پر رقابت

یکی از نقاط استراتژیک فرایند سئوی سایت دقت در عبارات کانونی یا کلمات کلیدی نادیده گرفته شده در بازار رقبا است کلمات کلیدی یا کلید واژه‌هایی که میزان جستجوی بسیار بیشتری از سایر کلمات دارند ولی میزان رقابت همچنان در آن‌ها پایین‌تر است نهایتا می‌تواند ترافیک سایت شما را به خوبی افزایش دهد.

مثلاً عباراتی همچون مداد رنگی پلی کروم یا مداد رنگی ایرانی با کیفیت می‌توانننمونه‌هایی از این دسته از عبارات کلیدی برای یک سایت فروشگاه اینترنتی لوازم تحریر و نوشت‌افزار باشد که در عین تقاضای بالای بازار رقابت کمتری در آن‌ها وجود دارد

3) تولید محتوایی که توجه و لینک بسیار زیادی را به خود جلب کند

تولید محتوایی که توسط افراد و سایت‌های مختلف تاثیرگذار باشد و کاربران اینترنت را به تعامل با برند شما ترغیب کند، موجب دریافت لینک‌های ارزشمند در فضای وب می‌شود.
این مرحله معمولاً به عنوان استراتژی سئو نادیده گرفته شده و برند‌ها از آن آگاهی یا ندارند و یا کم کاری می‌کنند.
این فعالیت موجب می‌شود تا به سرعت در نتایج جستجوی گوگل رشد کنید.
و حتی با کلمات کلیدی پر رقابت (با میزان جستجوی بالا) هم جایگاه ویژه‌ای را کسب کنیم.
قبل از اینکه فعالیت استراتژیک سئوی سایت خود را آغاز کنید، با مشاورین رئال ربات و متخصصین مشاوره سئو در تبریز آنلاین و تلفنی دریافت کنید.  

تاثیر به کار گیری استراتژی در فرآیند سئو

در کلام آخر لازم است تا اعلام بداریم بدون رعایت استراتژی سئو ، شما نتیجه از پیش تعین کرده را مشاهده نخواهید کرد.
این موضوع سبب افت شدید روحیه شما و کارکنان حوزه شما خواهد.
رئال ربات با پنل های پشتیبانی سایت بهترین خدمات سئو را برای موفقیت بیشتر شما در نظر گرفته است.
همواره حامی و پشتیبان شما خواهیم بود.

نویسنده

ساناز ذوقی
ساناز ذوقی سردبیر وبلاگ رئال ربات و مدرس دوره آموزش تولید محتوای متنی وب به صورت SEO-Friendly به روش خلاقانه با کمک هوش مصنوعی | کارشناس سئو و برگزار کننده سمینار تولید محتوا با هوش مصنوعی فیبوناچی | 6+ سال فریلنسری پروژه‌های سئو محتوای تحت وب